LOWA PRO Team Chrigel Maurer

De adelaar uit Adelboden

Christian “Chrigel” Maurer is een Zwitserse extreem­sporter die behoort tot de beste parag­liders van de wereld. Opge­groeid in het Berner Oberland ging hij al op zeven­jarige leeftijd samen met zijn vader op een tandem­vlucht voor het eerst de lucht in. Na zijn parag­li­ding­brevet te hebben gehaald, was hij op zijn zestiende eindelijk "vrij als een vogel” en nam hij zich voor om wereld­kampioen te worden.

Na zijn vakop­leiding te hebben afgerond, werkte hij eerst nog twee jaar als metselaar voordat hij als test­piloot van zijn passie zijn beroep kon maken. Het eerste grote sportieve succes van Maurer was de eerste plaats bij de Junior Challenge in het jaar 2000. Bij de Europese kampi­oen­schappen parag­liding veroverde hij in 2004 de titel en in 2005–2007 wist hij de Parag­liding World Cup te winnen.

In 2009 nam hij voor het eerst deel aan de Hike-and-Fly wedstrijd “Red Bull X-Alps” – en werd meteen winnaar. Sinds die tijd verdedigt hij zijn koppositie en is ook in de daarop volgende wedstrijden onge­slagen gebleven. Ondanks zijn jarenlange vlie­g­er­varing geldt het moment van de landing bij de Red Bull X-Alps na het over­steken van de Alpen voor hem nog altijd als een hoog­tepunt. De derde over­winning boekte hij in de recordtijd van zes dagen en 23 uur. Chrigel Maurer is gehuwd, vader van twee kinderen en werkt daarnaast als coach, parag­li­ding­in­structeur en geeft lezingen.

Feiten & informatie

Geboor­tedatum:
27.07.1982
Geboor­te­plaats:
Frutigen – Zwit­serland
Land:
Frutigen – Zwit­serland
Beroep:
metselaar
Favoriete klimplek:
Vlucht­gebied: Alpen
Lokale berg:
Niesen
Lengte:
1,83 m
Gewicht:
82 kg

Chrigel Maurer,
Een metselaar met de naam Maurer (Duits voor metselaar) wordt een van de beste parag­li­der­piloten ter wereld. Best een goed verhaal…

“Dat klopt. Toen ik op mijn 15e begon met mijn parag­li­der­op­leiding, zocht ik een beroep waarmee ik mijn droom om te vliegen zo snel mogelijk waar kon maken. Eigenlijk wilde ik auto­monteur worden. Maar toen ik er op school achter kwam dat je als metselaar sneller meer geld kon verdienen, stond mijn besluit vast. Zo kon ik mijn eerste paraglide-uitrusting kopen en beginnen met vliegen. Bovendien was het leuk om buiten te werken. Dat plezier heb ik nu nog – ook al kijk ik nu van bovenaf naar de bouw­plaatsen.”

Nu ben je profes­sioneel parag­li­der­piloot. Hoe moet ik me dat voor­stellen?

“Mijn leven bestaat inmiddels uit een behoorlijk bonte mix die voor veel afwis­seling zorgt. Ik doe natuurlijk heel klassieke dingen zoals kantoorwerk, weers­voor­spel­lingen en duur- en kracht­training. Bovendien plan ik altijd genoeg tijd met mijn familie. In de winter­maanden ben ik altijd op pad om lezingen te geven. Ik orga­niseer verschillende trai­ningen voor bedrijven en geef presen­taties. Ik geef ook mijn ervaring door aan piloten en coach ze indi­vidueel tijdens tandem­vluchten. De rest van de tijd besteed ik natuurlijk aan wedstrijd­voor­be­rei­dingen. Afhan­kelijk van het project zijn de training en de voor­be­reiding natuurlijk zeer intensief. Zwit­serland is daar perfect geschikt voor. Met de bergen voor de deur heb je alles wat je nodig hebt voor een even­wichtige training onder hand­bereik.”

Van Salzburg naar Monaco – binnen 11 dagen dwars over de Alpen – te voet of met een paraglider: de X-Alps wordt beschouwd als een van de zwaarste adventure races ter wereld. Wilde je daar altijd al aan deelnemen?

“Inte­gendeel! Mijn focus lag eigenlijk op het klassieke compe­ti­tie­vliegen, dus het Europees kampi­oenschap, de World Cup enz. In 2003 nam een van mijn collega’s, Kaspar Henny, deel aan de race. Hij won, en dat was voor ons allemaal een onge­looflijk moment. Ik was onge­looflijk gefas­cineerd door de uitdaging, maar ik dacht dat ik het nooit zou halen. Maar de gedachte aan de race liet me de jaren daarna nooit los, dus begon ik langzaam maar zeker mijn duur­training uit te breiden.”

Intussen heb je de race vijf keer op rij gewonnen. Wat is de grootste uitdaging in elke race?

“Het bijzondere aan de wedstrijd is dat je nooit weet waar je uitein­delijk belandt. Het is een echt avontuur. Bij een marathon ken je het parcours precies. Bij X-Alps weet je nooit of je een bepaald gedeelte met je paraglider vliegt, of dat je het te voet moet afleggen. Je hebt niet alleen vlieg­vaar­digheden nodig, maar ook een groot uithou­dings­vermogen en goede partners.”

Heb je het volgende doel dat je wilt bereiken al vast­gesteld?

“Eerlijk gezegd is constantheid mijn grootste doel. Sneller, verder, hoger – dat hoeft voor mij niet. Ik ben immers al snel en hoog – waarom zou ik nog sneller en nog hoger vliegen als het risico daardoor extreem hoog wordt? Als ik de volgende X-Alps-race weer win, dan is dat voor mij een geweldig succes. Bovendien zijn er nog zoveel mooie plekken, zoals de Himalaya, waar ik nog niet heb gevlogen. Dat zijn geen wedstrijd­doelen, maar voor mij zijn die mijlpalen net zo belangrijk.”

Dat is een heel gezonde houding voor een prof­sporter, of niet?

“Dat denk ik wel, ja. Het behouden van mijn records is net zo’n grote uitdaging als de volgende onbekende wedstrijd. .”

Hoe is de samen­werking met LOWA tot stand gekomen? Als parag­li­der­piloot ben je immers haast een exoot in het LOWA PRO-team, dat voor­na­melijk uit alpi­nisten bestaat.

“Ja, dat is zo. Wat dat betreft zijn we natuurlijk heel verschillend. Maar wat ons verbindt, is de liefde voor de bergen. Iedereen heeft zijn eigen loopbaan, maar we zijn allemaal actief als profes­sioneel sporter. Dat was ook de reden waarom ik in gesprek ben gegaan met LOWA. René Urfer, directeur van LOWA Zwit­serland, vond het juist spannend dat ik geen berg­be­klim­mers­ach­tergrond heb. We waren het snel eens, en sinds 2008 vlieg ik onder het LOWA-logo. Ik ben heel blij dat ik nu ook mijn bijdrage mag leveren aan de ontwik­keling van nieuwe schoenen. Ik draag vooral de lichte, sportieve modellen en ben benieuwd waar de ontwik­keling op dit gebied toe leidt.”

Mijn schoenen voor…