Warming-up Warm Up to Get Up

Imagefoto met de LYNNOX LO, 2017_BenjaminPfitscher_ATC-ATS

Eigenlijk ben je perfect voor­bereid, je schoenen zitten goed, je rugzak is ingepakt en de blauwe lucht lacht je tegemoet. Maar al na een paar meter wandelen gebeurt het: je hebt kramp. Dat kun je voorkomen door in de weken vóór de wandeling je lichaam voor te bereiden met gerichte oefe­ningen en door aan het begin van de dag een korte warming-up te doen.

Trailrunning an der Felskueste von Catadrais, Galizien, Spanien.
TORO EVO GTX MID

Onze schoentip:
TORO EVO GTX MID

Voor­be­reiding op de acti­viteit Warming-up

Bereid je lichaam voor op de inspan­ningen van de wandeling, om letsel te voorkomen. We hebben een paar suggesties voor je warming-up: Breng je hart en bloeds­omloop op gang door bijvoorbeeld 4–5×1 minuut op de plaats te springen met telkens 30 seconden ertussen, ongeveer 3 minuten op de plaats te rennen of een paar klassieke “jumping jacks” te doen.

2020_lowa_arthur-kudelka

“Als je een meer­daagse tocht plant, moet je al een paar weken van tevoren aan je conditie gaan werken. Versterk ook je rugspieren, zodat je je rugzak over lange afstanden kunt dragen.”

Arthur | LOWA Servi­cemanager

Imagefoto met de AEROX GTX LO, 2017_BenjaminPfitscher_ATC-ATS
CEVEDALE EVO GTX

Onze schoentip:
CEVEDALE EVO GTX

Voor­be­reiding op de acti­viteit Spieren en bewe­gings­ap­paraat losmaken

Als je bent opgewarmd, is het tijd om wat losser te worden. Ga rechtop staan met je benen op heup­breedte. Maak langzame cirkels, eerst met je schouders en dan met je armen – naar voren en daarna naar achteren. Daarna kun je je hoofd nog 30 seconden langzaam in een halve cirkel aan de voorkant van je lichaam van links naar rechts en terug draaien.

Imagefoto met de AEROX GTX LO Ws, 2017_BenjaminPfitscher_ATC-ATS
CEVEDALE EVO GTX Ws

Onze schoentip:
CEVEDALE EVO GTX Ws

Voor­be­reiding op de acti­viteit Stretchen

Buig je dan voorover, zet met een gestrekt been één hiel voor je op de grond en pak met je handen je tenen vast. Rek daarbij vooral je kuiten, houd de rek even vast en doe dan hetzelfde met je andere been. Trek je benen daarna afwis­selend naar achteren, tot de onderkant van de voet je billen raakt. Hou ook nu de rek even vast.

Bildauswahl Sarntaler Hufeisen Alix von Melle

“Onge­trainde sporters moeten bij het rekken oppassen dat ze zich niet over­strekken. Begin een paar weken van tevoren met de oefe­ningen en voer ze langzaam op.”

Alix von Melle | LOWA PRO Team

Imagefoto met de LYNNOX LO, 2017_BenjaminPfitscher_ATC-ATS
CADIN GTX MID

Onze schoentip:
CADIN GTX MID

Voor­be­reiding op de acti­viteit Neem regelmatig pauzes

Ook tijdens de wandeling zijn korte strek­pauzes de moeite waard. Dat werkt verfrissend en het ontlast je lichaam, omdat je je rugzak even kunt afdoen. Bovendien kun je een strekpauze handig combineren met een eet- en drinkpauze. Zo kun je aange­sterkt en ontspannen aan de volgende etappe beginnen.