Tips voor speedhiken In een flink tempo wandelen

Imagefoto met de AXOS GTX LO Ws,

Speedhiken is een combinatie van intensieve duursport en wandelen in de bergen. Naast het in de natuur zijn is ook de trai­nings­factor belangrijk. Anders dan vaak wordt gedacht is het bij speedhiken niet nodig om over een langere periode een constant hoog looptempo vol te houden. Het tempo moet in de eerste plaats worden aangepast aan de indi­viduele conditie. Hoewel speedhiken op het eerste gezicht veel op nordic walking lijkt, zijn er verschillen, vooral wat betreft het terrein. We hebben een paar belangrijke tips voor je op een rijtje gezet, zodat je weet waar het bij speedhiken om gaat en waar je op moet letten.

Imagefoto met de AXOS GTX LO,
ZIRROX GTX LO Ws

Onze schoentip:
ZIRROX GTX LO Ws Model voor Vrouwen Model voor Mannen

Plan je tocht zorg­vuldig Hoe zit de juiste speed­hi­ketocht voor mij eruit?

Bij een speed­hi­ketocht ben je vaak met snelle stappen op pad. De tochten zijn dus vaak ook inspan­nender dan bijvoorbeeld een klassieke wandeling. Des te belang­rijker is het om je vooraf intensief over de tocht te buigen en die zo goed mogelijk te plannen. Net zoals bij andere wande­lingen moet je jezelf daarbij realistisch inschatten en de route niet te veel­eisend maken. Als je tot nu toe niet vaak in de bergen op pad bent geweest, kun je dus beter niet meteen met een meer­daagse speed­hi­ketocht beginnen. Het is belangrijk dat je de afstanden zo goed mogelijk inschat en in het begin bij voorkeur een kortere route kiest.

Imagefoto met de AXOS GTX LO,
GORGON GTX

Onze schoentip:
GORGON GTX Model voor Vrouwen Model voor Mannen

Luister naar jezelf en je lichaam: Schroef bij twijfel het tempo liever omlaag

Zoals we al schreven, zijn bij speedhiken de sportieve prikkel en de focus op record­tijden niet het enige wat belangrijk is. Het gaat veel meer ook om het waarnemen van de natuur. We raden je dan ook aan om genoeg tijd te nemen en niet te veel van je lichaam te vragen. Het kan net zo leuk zijn om tijdens een tocht even wat langzamer te lopen, bijvoorbeeld om op bijzonder mooie plekken een fotopauze te houden of om een lange lunchpauze te nemen. Want bij speedhiken geldt uitein­delijk, net zoals bij alle andere wande­lingen, ook: de weg is het doel.

Imagefoto met de AXOS GTX LO Ws,

Let op de juiste schoenen Welke schoenen heb ik nodig voor mijn speed­hi­ketocht?

Ook voor speedhiken geldt: met de verkeerde schoenen is ook de mooiste tocht echt niet leuk. Het is dus essentieel dat je schoenen niet te zwaar zijn en dat ze een geschikt profiel hebben. Daarmee hebben de schoenen de nodige grip en de steun die je bij een speed­hi­ketocht absoluut nodig hebt.

Het is ook heel belangrijk dat je je schoenen vooraf voldoende inloopt zodat ze goed zitten als je aan je tocht begint. Want als je met gloed­nieuwe schoenen aan een speed­hi­ketocht begint, kun je al snel voor vervelende verras­singen komen te staan.

Onze tip:

Denk er vooraf goed over na welke schoenen je voor de geplande tocht wilt dragen. In principe moet een speed­hi­ke­schoen geschikt zijn voor het terrein en lichter zijn dan een schoen voor klassieke wande­lingen. Trek de schoenen vooraf al thuis aan, om te zien of ze goed zitten.

Imagefoto met de MADDOX GTX LO Ws,

Beperk je tot het hoogst­nood­za­kelijke Heb ik de juiste bagage bij me voor mijn speed­hi­ketocht?

Wie in een flink tempo bezig is met een speed­hi­ketocht, kan één ding niet gebruiken: onnodige en zware bagage. Daarom moet je op je tocht alleen dingen meenemen die echt belangrijk zijn en vooraf goed afwegen wat je echt nodig hebt. Ook op dit punt is een goede planning duidelijk een voordeel. Naast de gebrui­kelijke dingen zoals een mobiele telefoon en voldoende te drinken, die je eigenlijk bij alle soorten wande­lingen bij je moet hebben, is er ook uitrusting die vooral bij het speedhiken handig is. Denk bijvoorbeeld aan stokken. Die helpen aan de ene kant om het lichaam te stabi­liseren en ontzien bij het afdalen je knieën.