
Nieuwe wegen
Tecnica koopt LOWA
De jaren 1992/1993 betekenden een keerpunt voor LOWA. Josef Lederer verkocht het bedrijf aan het Italiaanse bedrijf Tecnica en LOWA kreeg met Werner Riethmann een nieuwe directeur en partner.
De jaren 1992/1993 betekenden een keerpunt voor LOWA. Josef Lederer verkocht het bedrijf aan het Italiaanse bedrijf Tecnica en LOWA kreeg met Werner Riethmann een nieuwe directeur en partner.
Sepp Lederer trok zich in 1988 terug uit de directie. Zijn zoon Stefan nam samen met Berti de leiding van LOWA over. Hij ging verder met de ontwikkeling van de nieuwe generatie lichte bergschoenen, die sinds een paar jaar de markt veroverden. Trekkingschoenen waren opgekomen als voor outdoor geschikte concurrenten van sportschoenen.
Het wintersegment, de skischoenen, werden echter steeds zwaarder en technischer. De nieuwe modellen werden door de klanten niet zo goed ontvangen als was verwacht. Bovendien bedierf het weer de handel in skischoenen: Er volgden een paar bijzonder milde en sneeuwarme winters. Februari 1990 kende zelfs een recordhoge gemiddelde temperatuur van 5,74 graden – de hoogste waarde in Duitsland sinds 1881.
De derde generatie Wagner/Lederer was niet zo succesvol als hun voorgangers. Door een reeks verkeerde zakelijke beslissingen en veranderingen in de markt raakte LOWA in financiële moeilijkheden. Opnieuw beslisten de banken over het lot van het bedrijf. In deze periode kwam Werner Riethmann bij LOWA. Riethmann was daarvoor directeur geweest bij Raichle, een Zwitserse schoenenfabrikant. Hij kende LOWA en de familie Lederer. In 1992 benoemde de adviesraad van Deutsche Bank hem als directeur.
De verhalen uit deze tijd van omwenteling en verandering klinken soms avontuurlijk. In schuren en garages lagen bergen aan ongebruikt materiaal, vertelt Werner Riethmann in een gesprek over die tijd. Hij werkte het hele eerste jaar alleen “uit de voorraad” en maakte schoenen met dat materiaal. Toen zijn eenjarige contract afliep, was de verkoop van LOWA in gang gezet.
De familie Zanatta en Tecnica
Er waren meerdere geïnteresseerden voor de schoenenfabriek, die uiteindelijk werd verkocht aan het Italiaanse bedrijf Tecnica. Dat familiebedrijf was rond dezelfde tijd ontstaan als LOWA en maakte vergelijkbare producten. Het had zich vanaf 1930 ontwikkeld vanuit een kleine Italiaanse schoenmakerij. De huidige senior van de familie, Giancarlo Zanatta, werkte als jongen als in de werkplaats van zijn vader. Samen met zijn broer breidde hij het bedrijf uit tot een grotere schoenenfabriek voor bergschoenen, skischoenen en sneeuwlaarzen. De internationale doorbraak voor het bedrijf kwam in 1970 met de uitvinding van de Moon Boots. Deze sneeuwlaarzen die deden denken aan de zware schoenen van de eerste mensen op de maan, horen inmiddels bij de designklassiekers van deze sector en zijn te vinden in musea zoals het Museum of Modern Art in New York.
Met de aankoop van een meerderheidsbelang in LOWA verzekerde Tecnica zich van een belangrijke positie op de markt voor alpineschoenen. Sinds dat moment was ook Werner Riethmann betrokken bij LOWA. Hij kwam kort na de verkoop terug en begon zo eigenlijk voor de tweede keer bij LOWA. De samenwerking tussen Technica en LOWA stond vanaf het begin onder een gunstig gesternte. Een medewerkster heeft vooral goede herinneringen aan het eerste gezamenlijke feest, het 70-jarige jubileum van LOWA. “Dat was een leuk feest. De Jetzendorfer Haus- und Hinterhofmusikanten traden op en dat viel in de smaak bij onze Italiaanse zakenpartners. Het ging in polonaise door de hele zaal. Oud en jong, Jetzendorfers en Italianen, allemaal samen. De sfeer was echt heel goed.”
De medewerkers van LOWA en de gemeente Jetzendorf verkeerden na de verkoop echter in onzekerheid. Hoe gaat het verder op de lange termijn? Blijft LOWA in Jetzendorf? Verandert Tecnica het productaanbod?
Het nieuwe directieteam van LOWA kwam al snel met de boodschap: LOWA blijft een alpineschoenenfabriek en LOWA blijft in Jetzendorf. Toch vertrok de LOWA-skischoenendivisie naar Tecnica in Italië. Omdat de ontwikkeling en productie van skischoenen complex is, leek het weinig zinvol om binnen één concern op twee locaties skischoenen te produceren. Bij Technica werden nog meer dan tien jaar LOWA-skischoenen gemaakt. In 2008 werd de productie van skischoenen stopgezet.
Met LOWA-bergschoenen werden daarentegen grote stappen in de richting van succes gezet. Het devies was: LOWA “… simply more”. Herstructureringen, investeringen, uitbreidingen en technische ontwikkelingen leidden het bedrijf naar het volgende hoogtepunt: de verkoop van 1 miljoen paar schoenen in het jaar 2000.
“Het sluiten van de gelederen met Italië is niet alleen een financiële kwestie, maar speelt op alle niveaus.”
— Werner Riethmann | LOWA CEO
1992
De financiële situatie van LOWA is moeilijk. Werner Riethmann neemt de leiding van het bedrijf over.
De familie Lederer besluit haar belang in het bedrijf te verkopen.
1993
De Italiaanse bedrijvengroep Tecnica koopt LOWA.
De groep omvat tegenwoordig ook de merken Nordica, Rollerblade, Blizzard en Moon Boot. Bij LOWA worden processen geoptimaliseerd en de skischoenendivisie wordt naar Italië verplaatst. Jetzendorf blijft de locatie voor LOWA-berg- en trekkingschoenen.
1997
Werner Riethmann en zijn ontwikkelingsteam realiseren de grote doorbraak met het model RENEGADE.
De schoen wordt een bestseller. De RENEGADE is een verkoophit en tot aan de dag van vandaag een klassieker.
2000
LOWA verkoopt voor het eerst één miljoen paar schoenen.
Het bedrijf groeit en bouwt nieuwe productiegebouwen. De oorspronkelijke 15 vierkante meter waarin Lorenz Wagner ooit begon, zijn uitgegroeid tot een moderne fabriek met een oppervlak van 7000 vierkante meter.
2003
LOWA opent samen met Schöffel Sportbekleidung GmbH de eerste Schöffel-LOWA Store in Frankfurt.
De joint venture benut synergieën, de producten van beide bedrijven vullen elkaar perfect aan. In de daaropvolgende jaren ontstaan nog 36 stores in Duitsland, Oostenrijk en Italië.
2010
LOWA bereikt het volgende etappedoel. Twee miljoen paar schoenen!
LOWA verkoopt zijn producten in talloze landen overal in de wereld – naast Europa ook in de VS, China en Australië.
2015
„Made in Europe“:
LOWA produceert met zijn productiepartners in Slowakije, Bosnië, Italië en Kroatië schoenen in heel Europa.
2019
Alexander Nicolai wordt directeur en leidt LOWA sindsdien samen met Werner Riethmann.
In hetzelfde jaar koopt LOWA zijn jarenlange productiepartner Riko Sport op. De ontwikkelingslocatie in Italië opereert voortaan onder de naam LOWA R&D en de productievestiging in Slowakije als LOWA Production. LOWA heeft meer dan 2000 medewerkers in dienst.
2023
In 2023 viert LOWA zijn 100e verjaardag en produceert het meer dan 3 miljoen paar schoenen.
Het merk is wereldwijd een van de belangrijkste producenten van hoogwaardige outdoorschoenen en exporteert zijn producten naar 80 landen.