Tips om de winter fit door te komen Energiek door het koude seizoen

Winterwandern mit Kindern

Allerlei lekkere koekjes en gebak en minder daglicht – er zijn inderdaad wel redenen waarom het in de winter­maanden vaak erg gemak­kelijk is om lekker op de bank te blijven zitten. Maar de rekening komt later: als je het in de winter rustiger aan doet, merk je dat bij de eerste wandeling daarna. Dat lekkere lummelen is helaas niet bevor­derlijk voor je conditie. Daarom willen we je een beetje steunen met tips waarmee je fit de winter door komt.

Winterwanderszene  Rofenhoefe, Oetztaler Alpen, Tirol, Oesterreich.

Luister naar je lichaam Gun jezelf voldoende slaap en rust

In de winter­maanden heeft het menselijk lichaam vaak meer slaap en rust nodig om de ener­gie­balans weer op te laden. Dat wordt vaak 'winter­moeheid’ genoemd, maar het is een logisch en begrij­pelijk proces als je denkt aan het gebrek aan zonlicht en de kortere dagen. Het is dus belangrijk dat je naar je lichaam luistert en het die pauzes ook gunt. Alleen zo kun je op de lange termijn optimaal presteren en je optimaal voelen. Het heeft ook geen zin om je tegen de signalen van je lichaam te blijven verzetten. Want dat zorgt vroeg of laat toch wel dat het krijgt wat het nodig heeft.

Photo copyright Max Seigal, www.maxwilderness.com
RENEGADE LL MID Ws

Onze schoentip:
RENEGADE LL MID Ws Model voor Vrouwen Model voor Mannen

Zorg dat je niet vastroest Genoeg beweging, ook in het koude seizoen

Juist in de winter ben je vaak een beetje moe en kun je je er meestal niet toe zetten om na een lange werk- of schooldag ook nog te gaan sporten. Een gericht sport­pro­gramma of dat hard­loop­rondje wat je vast van plan was – dat soort voor­nemens draaien meestal uit op een avondje op de bank met je favoriete serie. Toch is voldoende beweging en sport natuurlijk ook in de winter heel belangrijk. Om ervoor te zorgen dat je dat ook in de winter volhoudt, is het belangrijk om vaste routines te hebben en je daar ook aan te houden. Stel jezelf daarnaast realis­tische doelen en blijf geduldig bij het nastreven daarvan.

Winterwanderszene Hohe Mut, Oetztaler Alpen, Tirol, Oesterreich.
SIRKOS EVO GTX MID Ws

Onze schoentip:
SIRKOS EVO GTX MID Ws Model voor Vrouwen

Denk aan geschikte kleding Bescherm jezelf zo goed mogelijk tegen verkoudheid en griep

Als bij tempe­raturen rond het vriespunt buiten bent of zelfs nog sport, moet je natuurlijk zorgen dat je goed aangekleed bent. Anders heb je namelijk zo een verkoudheid of zelfs griep te pakken. Om dat te voorkomen moet je je niet te koud, maar ook niet te warm aankleden. Dan komt de 'laag­jes­me­thode’ goed van pas. Daarbij draag je meerdere lagen kleding die vaak uit verschillende mate­rialen bestaan. Zo kun je altijd flexibel reageren op veran­derende tempe­raturen. Als het bij een wandeling na korte tijd warmer is dan gedacht, kun je gewoon een van de lagen uittrekken. Want juist als je bezweet bent is je lichaam vatbaar voor virussen en word je sneller ziek.

Winterwandern OÖ
MERGER GTX MID

Onze schoentip:
MERGER GTX MID Model voor Vrouwen Model voor Mannen

Let op de juiste voeding Goed en even­wichtig eten op koude dagen

Een gezonde en even­wichtige voeding is natuurlijk het hele jaar door belangrijk. Maar vooral in de winter wordt ons immuun­systeem extra belast. Om een slepende verkoudheid of griep te voorkomen is voeding een cruciaal en belangrijk punt. Op dit punt zijn er natuurlijk diverse ziens­wijzen en moge­lijkheden. Maar voor het menselijk lichaam zijn in dit seizoen vooral vitaminen en mineralen belangrijk. Natuurlijk mag je jezelf ook af en toe verwennen. Voor zoetigheid en fastfood geldt echter: geniet met mate!

Onze tip:

Naast allerlei soorten fruit en groente is vooral kool een uitstekend levens­middel voor koude winterdagen. Kool is in verschillende soorten verkrijgbaar en is rijk aan vezels en vitaminen, en daardoor een echte weldaad voor je lichaam.

Winterwandern mit Kindern

Vitamine D voor je lichaam Tank voldoende licht en zon

In de winter laat de zon zich weinig of maar kort zien. Het grootste deel van de dag is het over­wegend triest en donker. Het is daarom des te belang­rijker om de weinige zonne-uren actief te gebruiken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een korte wandeling in je lunchpauze of in het weekend. Het dag- en zonlicht doet je lichaam goed en heeft al na korte tijd een merkbaar positief effect.