24 hours of freedom

Oostenrijk Medio november 2020 slaagden Martin Feistl en Sven Brand in het Valsertal in Oostenrijk in de eerste beklimming van de route “24 hours of freedom” (300 m, M6, WI 4, X) op de noordwand van de Sagwand. Dit is een directe toegang tot de “Rampenführe” die een kort gedeelte deelt met de winter­versie van de “Schiefe Riss", in 2013 voor het eerst beklommen door Hansjörg Auer, David Lama en Peter Ortner.

Martin Feistl en Sven Brand tijdens hun beklimming van de route aan de noordkant van de Sagwand.

Martin Feistl en Sven Brand tijdens hun beklimming van de route aan de noordkant van de Sagwand.

Enkele dagen na de eerste herhaling van de Sagzahn­ver­schneidung door David Lama en Peter Mühl­berger keerde Martin Feistl samen met Sven Brand terug naar het Valsertal voor een moeilijke directe start van de Rampenführe, die in 1925 door Josef Harold en Helmut Schar­fetter als eerste route op de koude noordwand van de Sagwand werd geklommen.

Feistl en Brand geloofden aanvan­kelijk dat ze de eerste twee touw­lengtes volgden van de winter­versie van de “Schiefe Riss”, die in maart 2013 met één bivak voor het eerst werd beklommen door David Lama en Peter Ortner. Later ontdekten ze echter dat ze slechts een kort gedeelte van het eerste sneeuwveld deelden, voordat ze direct verder klommen in de richting van de “Rampenführe". De nieuwe variant is 300 m hoog en heeft een moei­lijkheid tot M6, WI 4, X. Op de “Rampenführe” klommen Feistl en Brand verder naar de top, wat resul­teerde in een totaal van 950 m klimmen in 11 uur. Een paar dagen later probeerde de lijn een ander touwteam. Ze lieten bij hun terugtocht wat haken en wiggen achter, dus een herhaling zou navenant makke­lijker moeten zijn. Hoe Martin dit allemaal heeft ervaren, vertelt hij ons in zijn verslag …

Een zinspeling op de absur­diteit van de situatie

Imagefoto met de ROCKET, Bild Update Martin Feistl 2019

“24 hours of freedom: een toespeling op de absur­diteit – in ieder geval voor ons berg­be­klimmers hoog in de bergen – van de corona-inreis­be­per­kingen voor Tirol, tegen de achtergrond dat onze route aanzienlijk langer duurde dan gepland. We hadden te maken met verse sneeuw, immense spin­drifts, extreme kou met lich­telijk bevroren vingers en 3 touw­lengtes onder de top met de aanbrekende nacht. Na onze start om 4 uur 's morgens waren we ongeveer 24 uur later weer bij de auto.”

Martin Feistl | LOWA PRO Team

  • Stukje bij beetje veroveren de twee sporters de wand.

    Stukje bij beetje veroveren de twee sporters de wand.

De nieuwe lijn is de meest directe en opvallende van dit seizoen 20/21. Het is een grote eer om de eersten te zijn die zo’n directe lijn op deze legen­da­rische wand hebben kunnen klimmen. Tege­lij­kertijd denk ik dat onze beklimming laat zien dat sociale media net per se invloed hebben op serieuze routes en wanden zoals deze. Ondanks onze berichten en vele andere publi­caties kort voor het weekend over de legen­da­rische Sagzahn­ver­schneidung is deze kingline niet geprobeerd. In het algemeen zijn er nauwelijks touwteams via de normale Schram­macher-diagonaal getrokken.

Ik was er zeker van dat deze voor de hand liggende lijn vrij snel na onze herhaling van de Sagzahn­ver­schneidung zou worden geklommen. En dat is ook de reden waarom we het nu hebben geprobeerd, ondanks de slechte weers­om­stan­digheden. Ik weet zeker dat andere touwteams in betere omstan­digheden veel sneller kunnen zijn. Voor ons blijft het echter een immens avontuur, net zoals destijds de Schiefe Riss dat was voor David Lama, Hansjörg Auer en Peter Ortner. Al met al weegt deze intense ervaring op tegen alle ongunstige omstan­digheden, de moei­lijkheden en ontbe­ringen die we onderweg zijn tegen­gekomen.

  • De noordkant van de Sagwand. In het rood de route “24 hours of freedom” (Sven Brand, Martin Feistl 11-2020), in het groen de route “Rampenführe” (Josef Harold / Helmut Scharfetter 1925)

    De noordkant van de Sagwand. In het rood de route “24 hours of freedom” (Sven Brand, Martin Feistl 11–2020), in het groen de route “Rampenführe” (Josef Harold / Helmut Schar­fetter 1925)

De schoen

“Al met al weegt deze intense ervaring op tegen alle ongunstige omstan­digheden, de moei­lijkheden en ontbe­ringen die we onderweg zijn tegen­gekomen.”

ALPINE ICE GTX: Wie hoog wil komen, moet kunnen vertrouwen op zijn tech­nische uitrusting. Juist alpiene berg­schoenen moeten aan de meest uiteen­lopende eisen voldoen, afhan­kelijk van de grond en de weers­om­stan­digheden. De ALPINE ICE GTX is een schoen die door het LOWA PRO Team samen met actieve alpi­nisten is ontwikkeld. De volledig klim­ij­zervaste schoen met hoge schacht met GORE-TEX Duratherm-voering en een in de binnenzool geïn­te­greerd dempings­element is geschikt voor zowel ijzige als rots­achtige passages.
ALPINE ICE GTX